Patrik Eriksson är del i ett testteam som arbetar med E- tjänsterna i 1177 Vårdguiden. Han var sjukvårdare i lumpen och utbildade sig efter det till sjuksköterska. Nu har han nytta av sin sjukvårdsutbildning i sitt arbete som testare på Nordic Medtest.

-Testare var en profession som jag inte visste fanns. Min sambo tipsade mig om YH-utbildningen Kvalificerad programvarutestare. Jag gick utbildningen för att testare är ett spännande yrke. En kombination av programmering, problemlösning och kreativt tänkande. Jobbet som testare kräver att man är kreativ och hela tiden tänker i nya banor för att hitta alla typer av buggar. För att lyckas behöver man attackera problem från olika håll.

”Som testare får man vara påhittig. Man får förtroendet att lösa problem och att tänka själv. ”

Patrik Eriksson

-Mitt jobb är spännande och kul. Som testare får man vara påhittig. Man får förtroendet att lösa problem och att tänka själv. Något jag har lärt mig är att det finns inga dåliga idéer. För även dåliga idéer leder framåt. Våga testa tankarna för tillslut kommer det en bra idé.

 

AUTOMATIONSTESTER I 1177 VÅRDGUIDEN

Testerna i 1177 Vårdguiden utgår ifrån en teststrategi, där man dels testar allt som är nytt och funktioner kopplat till det nya. Dels testas äldre funktionalitet.

-Att regressionstesta funktionalitet är tidskrävande om man ska göra det manuellt, därför används automatiserade tester, som är mer tidseffektivt.

En del i Patriks arbete är att skapa automatiserade tester för att testa kvalitén på det som utvecklas.

-Det gör att vi får en daglig hälsokoll på systemet och hittar buggar innan problem uppstår. Syftet med oss testare är att hitta felen tidigt, innan produktion. Eftersom fel i produktion kan få stora konsekvenser.

”Det är jätteviktigt att invånarna ska kunna söka vård och komma åt sina vårdärenden digitalt. Vi säkerställer bland annat att invånarna kommer åt sina recept, journaler och inte minst möjligheten att kontakta sina vårdgivare direkt, via sin inloggning i 1177 Vårdguiden.”

Patrik Eriksson

-Det är jätteviktigt att invånarna ska kunna söka vård och komma åt sina vårdärenden digitalt. Vi säkerställer bland annat att invånarna kommer åt sina recept, journaler och inte minst möjligheten att kontakta sina vårdgivare direkt, via sin inloggning i 1177 Vårdguiden, säger Patrik.

Under mars 2020 gjordes drygt 6,3 miljoner inloggningar i 1177 Vårdguiden. 93,79 % av inloggningarna autentiserades med Mobilt BankID (statistik från inera.se).

 

JAG JOBBAR MED DE BÄSTA TESTARNA I BRANSCHEN

-Jag jobbar med de bästa testarna i branschen. Det är stimulerande och det underlättar att alla talar samma språk och jobbar mot samma mål. Vi har en bra mix av kompetens och det är unikt med så mycket testare på samma ställe och med utvecklare som är intresserade av test. Dessutom är det ett schysst gäng med högt i tak.

-En annan fördel med att arbeta här, är att det går att ha balans mellan hemmet och jobbet. Det finns förståelse för att man behöver ta hand om barn och möjligheter att lösa det på.